Mina älsklingar!

Åhhhhh!!!! Jag vill ha en kalv igen =) jag älskar dessa små liven... Jag hade några stycken när jag yngre men de klarade sig inte så länge :( snyft snyft...

Jag hade en så här


New Jersey
Hon hette Felicia :) älskade henne jätte mycket!




Haha älskar denna bilden!



Naaaaw!



Highland cow!
Min farmor och farfar hade några stycken i stallen när jag var en liten liten flicka. Då jag fick sitta på en liten kalvs rygg :) med ett jätte stort leende på läpparna.



Åhhh!!!! Vad de är söta alltså :)

Här har vi fakta om dessa "små"  sötnosar.


UNGAR;
kon är dräktig i ca 9mån och får oftast en kalv, hon kan få tvillingar. Förr fick kalven dia men numera tas ibland kalven från kon redan från början och får mjölk i spannar

ÅLDER;
köttraser blir ofta omkring 15 år och mjölkraser kan bli upp till 20 år

FÖDA;
gräs, hö, ensilage, sockerbetor, kraftfoder och vatten 

BO/PLATS; 
kor bor i en ladugård i en stor box tillsammans med andra kor eller i ett bås. Om sommaren går oftast korna ute i en hage. Fjällkor bor i en skog eller på ett fjäll

Kossans matsmältning.
En kossa har inga framtänder i överkäken och måste därför med hjälp av framtänderna i
underkäken och den övre gommen, ta tag i gräset och riva av det. Kossorna är väldigt
dålig på att tugga maten så det sväljs ofta otuggat. Först åker maten ner i den
första magen som heter våmmen, den är som en stor säck.
Det är den som gör att kossorna ser tjocka ut runt magen och den rymmer
ca. 200 liter föda. När kossan sen fyllt våmmen lägger den sig ner för att vila och maten ska jäsas.
Då åker maten ner till nästa mage, Nätmagen, där jäser
maten, och när det är klart hickar kossan till och stöter upp en munfull med föda.
Det tuggas ordentligt och sedan pressas det ner till nästa mage, bladmagen. Bladmagens uppgift är
att pressa ur vatten ur födan. När det är klart så åker födan in i den sista magen, Löpmagen.
Löpmagen är lik andra djurmagar och är den "egentliga magen" hos kossor, där görs den slutliga nedbrytningen.
Denna matsmältningsmetod som kossor har kallas för idissling.

Små fakta om Kossan.
Det finns ca. 560 000 kossor i Sverige.
En ko tillbringar 8 timmar/dag åt att idissla.
En ko äter ca. 1 ton hö och 8 ton konserverat hö per år.
En ko ger ca. 6500 kg mjölk per år.
Det finns ca. 17 mejeriföretag i Sverige.
En människa dricker ca. 140 liter mjölk per år.

 KUL ATT VETA;
Kon kallas också för nötkreatur/boskap. En ko kan mjölka upp till 10 000kg mjölk om året. Ko är mamma, tjur är pappa och kalv är barn. Innan kon fått en kalv kallas den kviga. Kon är en idisslare och har fyra magar som heter våm, nätmage, bladmage och löpmage. Det äldsta fynd av nötboskap har gjorts i Schweiz och är från yngre stenåldern. En kos vikt varierar från ras till ras men vikter på 500-600 kg är vanligast.

Kommentarer
Postat av: Louise

Lotta Lotta.. Din lilla bonne! :)
Jag älskar dig!

2008-02-29 @ 08:30:54
URL: http://rosaochfluff.blogg.se/
Postat av: lollosmamma

Så roligt det var att träffa dej och Lollo så klart. Och vad fin din blogg börjar bli, intressant läsning om kossor tycker jag.

2008-03-01 @ 16:20:35
URL: http://lollosmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0